Ben ik fysiek moe of mentaal moe? Een vraag die je jezelf eigenlijk altijd hoort te stellen wanneer je je moe voelt.

Waarom? Omdat het belangrijk is om te weten wanneer het lichaam echt rust nodig heeft en wanneer het juist even in beweging moet komen.

Leer je dit uit elkaar te halen, dan wordt het makkelijker om naar je lichaam te luisteren.

Laten we ze even stuk voor stuk behandelen.

Mentale vermoeidheid

Mentale vermoeidheid kan bijvoorbeeld voelen als: onrustig, lui of loom(niks mis mee overigens), alsof er een dikke mist in je hoofd zit, chagrijnig, lusteloos, je bent aan het piekeren, je hebt nergens zin in, je zelfvertrouwen is gedaald tot een nulpunt, je voelt je gestrest, je bent heel negatief, etc.

Ervaar je dit? Dan is het erg verleidelijk om met een afhaalmaaltijd op de bank netflix te gaan kijken, maar dit is (hoe cliché het ook klinkt) juist NIET wat je moet gaan doen.

De drempel om te gaan bewegen kan erg hoog liggen. Toch kan het je juist enorm helpen om even los te lopen, te zweten en te ademen! Hoe dan? Je gaat endorfine en serotonine aanmaken, waardoor je je minder gespannen en onrustig voelt. Je komt buiten, frisse lucht kan soms wonderen doen. Je hartslag gaat omhoog, waardoor je je meer levend voelt. En het geeft je zelfvertrouwen een boost. Bovendien is het daarna vaak veel prettiger om lekker lui, moe of loom op de bank te ploffen.

Fysieke vermoeidheid

Bij fysieke vermoeidheid ben je lichamelijk moe. Dit kan in allerlei vormen, ik noem er hier een paar, maar ga vooral bij jezelf na hoe fysieke vermoeidheid voor jou voelt: je lichaam voelt zwaar, je hebt hoofdpijn, je rug doet zeer, je voelt je heel slaperig, je hebt spierpijn, etc.

Wat te doen bij fysieke vermoeidheid? Rusten en/of slapen.

Toch negeren we dit vaak maar al te graag. Mentaal kunnen we onszelf vaak motiveren om nog even door te gaan dit en dat nog even af te maken, want sleep is overrated of saai of we moeten ons vooral niet aanstellen of het gaat nog best.
Totdat het niet meer gaat en dan liggen er vervelende dingen op de loer: burn-out of blessures (door over training) bijvoorbeeld.

Wil jij beter kunnen herkennen of je fysiek of mentaal moe bent? Stuur mij dan even een berichtje, dan gaan we er samen voor zitten. Ik help je graag! 

Neem gerust contact met mij op

11 + 10 =